Secesja warszawska

Od 23 lutego br., w Muzeum Ziemi Sochaczewskiej i Pola Bitwy nad Bzurą w Sochaczewie, prezentowana jest wystawa z kolekcji Muzeum Mazowieckiego w Płocku pt. „Secesja warszawska”. Na ekspozycji prezentowane są przedmioty użytkowe, np. sztućce, żardiniery, cukiernice, wazony, patery oraz grafiki ukazujące architekturę dawnej Warszawy.

Secesja to styl w sztuce europejskiej ostatniego dziesięciolecia XIX wieku i początku XX w. Istotą secesji było dążenie do stylowej jedności sztuki dzięki łączeniu działań w różnych jej dziedzinach, a w szczególności rzemiosła artystycznego, architektury wnętrz, rzeźby i grafiki.

Charakterystycznymi cechami tego stylu były: płynne, faliste linie, ornamentacja abstrakcyjna bądź roślinna, np. trzciny, lilie, powoje, nenufary, rzeczywiste i fantastyczne zwierzęta – pawie, łabędzie, motyle, ważki, węże, smoki, inspiracja sztuką japońską, swobodne układy kompozycyjne, asymetria, oraz subtelna pastelowa kolorystyka. Ważnym elementem dekoracji stylu secesyjnego były postaci kobiet – smukłych, subtelnych o długich, często rozwianych włosach.

Takie elementy wzornicze znalazły się także na przedmiotach użytkowych, znajdujących się na wystawie w sochaczewskim Muzeum. Sztućce ozdobione zostały ornamentami kwiatowymi, żardiniery i patera – wizerunkami kobiet, a wazon sceną figuralną z boginią Dianą. Wykonane zostały z cyny lub plateru (srebrzonego mosiądzu), m.in. w Fabryce Wyrobów Srebrnych i posrebrzanych Józefa Frageta, Zakładów Braci Buch i Braci Hennebergów w Warszawie.

Grafiki z 1906 r., autorstwa Franciszka Siedleckiego, malarza, scenografa, krytyka sztuki i teatrologa reprezentującego nurt symbolizmu, przedstawiają ulice i zakątki Warszawy, m.in., Kolumnę Zygmunta, Stare Miasto, Łazienki Królewskie, Most żelazny czy pomnik Adama Mickiewicza.

Komentarze